tisdag 21 september 2010

L A C K A S K A R





--------------------------------------------------------------------
E T TL L I T E LU D D ALområde för samlandet är orientaliska lackaskar och andra lackarbeten. Den vackert skiftande rödbruna färgen är fantastisk och materialet känns både exotiskt och lyxigt. Det tyckte man redan på 1600-talet när fraktfartygen till Europa forslade hit dem tillsammans med porslin och siden. Under 1700-talet blev allt högsta mode. Men till skillnad från porslin hittar man i dag knappast lack från den tiden. I stället är det massproducerade objekt (ofta förpackningar) från förra sekelskiftet och första halvan av 1900-talet. I dag har plasten tagit över och lackarbete är åter ett hantverk i Asien som resulterar i dyrbara signerade konstföremål.
--------------------------------------------------------------------


Lackträdets sav blandas med pigment i rött eller svart och stryks på träföremål. Så blir de vattentäta och hållbara. De bästa föremålen har många lager.


Fåglar i en blommande buskpion som är i minsta detalj korrekt avbildad. Lockets kant är en "pie-crust-edge" säger britterna. Dekoren på sidorna är helt väsensskild från det vackra locket.


Den allra vanligaste burken är den svarta för tråd som kommer ut ur hålet i locket. Till höger en enkelt dekorerad med bara guldfärg, den andra har en flerfärgad och mer vältecknad dekor.


Svängda sidor är lite annorlunda.


Liten burk med lock och en kärve som dekor. Fåglarna är här också förstås, är det en japansk julkärve kanske?


Den här asken är märkt både 'Made in Japan' och Import'.


I princip samma dekor på ännu en ask, också denna märkt 'på samma sort. Kan nämna att det finns en torii, en portal som symbol vid "Import".


Kitschigt så det förslår! Sex glasunderlägg med olika motiv var klart över gränsen och känns inte "gamla". Men ligger fint i sin ask med pagodmotiv och inväntar antikstatus.


Ett konvext lock med stora blommor som skulle kunna vara gardenior.


Riktigt små skålar, bara fem cm i diameter. De känns inte som plast och är fint dekorerade med bambu resp lönnkvistar.


Den här typen av långa askar lär ha innehållit handskar när det begav sig. En trevlig trana filosofera under bambun.


Mera tranor. En älskad symbol för lycka, trohet och långt liv. Här är det rena trandansen, totalt lyckorus m a o.

Och flygning.


Ännu en fågel på en burk i uselt skick, men med en vackert röd insida.


Och en till med röd insida, nu med den klassiska krysantemumen i guld.


En and på stranden under ett blommande blåregn, en fin komposition på en ljus ask som visar den stora variationen av nyanser.


Träknoppen som pryder toppen på den här runda asken är genomborrad och har fått en silkestofs som handtag.


Delar sig på mitten (förstås) och har svart insida. På locket synd t v en ljusgrå kvadrat med bambu målad på. Det ska sannolikt föreställa en målning på ett papper och för att förstärka intrycket har "papperet" ett skadat/avrivet hörn. Ingen skada på locket alltså utan helt avsiktligt!


 Ovanligt ljust röd liten skål med invändig dekor av guldfiskar i rött och svart mot silvergrund.


Inte lack, utan det förut vanligaste materialet för att imitera lack: plåt. I ett knotigt körsbärs-/plommonträd sitter en stare eller kanske en trast. Burken har innehållit te.


En stor rund burk i så fint skick att den nästan ser ny ut. Men den har en gammal etikett med en sifferserie undertill så den är från början av 1900-talet.


Hörnet på en ram med ett japanskt träsnitt. Blomman är en krysantemum, Japans nationalblomma.

Mer krysantemum på en ovanligt stor bricka i klassisk europeisk form.

Dekoren är mediokert utförd jmf med högklassiska föremål, men ändå mycket dekorativ med de lysande färgerna och guldet.


Bricka med motiv av iris och fåglar. Iris är en av de mest avbildade blommorna i Japan. I Sverige målade man röda och svarta plåtbrickor med japanska motiv i guld för att ge illusionen av lackföremål.


En klisteretikett under de här moderna kopparna av trä hade en massa tecken som såg japanska ut. Men obegripliga för mig. Det enda som sa något var ett telefonnummer. Så jag googlade numret och vips! De kommer från en liten butik i Kyoto:
http://www1.enekoshop.jp/shop/urushi-kyoto/


Den ryska asken längst fram äe osannolikt detaljerad, Den bakom känns som något modernt från Ostasien.


Mästerligt!


En ask från Kashmir, Indien. Kan se ut som något billigt från någon asiatisk presentaffär om man visar den tillsammans med billigt krafs. Men kan se ut som ett exklusivt handmålat unikum om man blandar den med dyra objekt. En kameleont m a o.


En tydlig etikett under tillskriver den någon med det tveksamma artistnamnet "Suffering Moses". Som (enl nätet) ansåg sig "lida för sin konst" (??). Men det finns en del arbeten av honom (måste väl ha varit en liten fabrik?) ute på (sälj-)sajter runt om i världen.


Jag älskar de klara färgerna mot det svarta och alla detaljer, långsidorna har en fågel i grönskan.


På locket ståtar fyra irisar, inte den mest indiska av växter kanske men stiliga.


En betydligt större indisk ask hittade jag i Antibes och enligt etikett under har den en gång inhandlats på Gallerie Lafayette i Paris. En sann kosmopolit


.De sedvanliga fåglarna. Jag tyckte först de grå verkade gapa, men såg sedan att det stängd näbb framåt och en tofs på huvudet. Färgen är så tjock att det nästan blir en relief.


En helt annan ask är i empirestil och så fint gjord med intarsia att den fick vara med bland de japanska. Rotfanér, svärtat trä och tunna linjer av buxbom troligen.


Ännu konstigare är askarna i skotska klanmönster. Den större har plats för fem trådrullar som leds ut genom hål i sidorna. Små tillbehör med olika funktioner. Den platta, runda innehåller nålar, "trådrullen" är något slags harts (?). På locket är porträtt av prinsen av Wales, Edward (VII), och prinsessan Alexandra (av Danmark). Samma ask fanns hos Ira von Furstenberg i en tidning. Hon har skrivit en bok om föremål med "tartan ware". Som jag inte har läst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar