tisdag 21 september 2010

K I N A P O R S L I N


Fyra koppar med fat, utsökt målade invändigt och utvändigt och med en svag profilering.

--------------------------------------------------------------------
D E TAK I N E S I S K AA1 7 0 0-talsporslinet som seglades hit på knarrande skepp är fascinerande. Så tunt och utsökt handmålat. Då en eftertraktad lyxvara, nu kan det kosta så lite som några hundralappar. Man ska egentligen bara samla felfritt porslin säger dom som vet, men jag köper gärna det som har så små skador (oftast nagg) att det inte sätter ned upplevelsen av objektet. Då blir det så billigt att man kan "okynnessamla". Det blåvita porslinet lämnar jag åt andra, det är det polykroma som intresserar mig för dekorerna är så varierade. Mest finns från den långa Qianlongperioden 1736-95, men något tidigare objekt kan också fyndas ibland.
--------------------------------------------------------------------



"Tea for one?" Ja, det följde med tillhörande kopp och fat med den här kannan. Ett objekt som blev osålt på en kvalitetsauktion och därför dök upp på följande stadsauktion till betydligt rimligare pris. Så kan det gå ibland.


Motivet visar hur man fångar eldflugor som man sedan stängde in i papperslyktor som då lystes upp. Ett nöje både i Kina och Japan.


Det roligt böljande brämet på ett skålfat är originellt och tillsammans med figurmotivet fångade det mitt intresse.


Mitt allra första inköp. Föll mer för formen än dekoren egentligen. Profileringen på koppen (liksom fatet) är en omtyckt form under svenskt 1920-tal, Evald Dahlskogs telluskrukor t ex. Blå underglasyr i kombination med café au lait-glasyren är också riktigt fin. Egentligen en bättre kombination än med famille rose som är vanligare.


En nykter och enkel dekor i sepiaton är väl en fin representant för det sparsmakade gustavianska 1700-talet? Här syns två typiska skador, nagg och hårspricka.


En liknande dekor på ett par stora koppar som mäter hela 11 cm i diameter. Figurerna i bården längs koppens överkant påminner om de pompejanska väggfälten som eleganta rum dekorerades med under andra hälften av 1700-talet. Men som löper vertikalt.


En originell form som jag fastnade för.


En absolut felfri tekopp med mörk café au lait-glasyr utvändigt och en mycket färgrik famille rose-dekor invändigt. Köpt i avsomnade butiken Mandarin Antik som låg på Tegnergatan för några år sedan och frestade svårt med allt möjligt hämtat från Kina och Japan.


Man kan hitta 1700-talsporslin på loppis. Men jag har bara gjort det en enda gång och det var den här mycket lilla koppen. Naggad förstås, men den hade en kompis som var limmad och lagad till oigenkännlighet så den fick vara.


Ännu ett loppisfynd, en mindre skål handmålad i dekoren "rose medallion" från 1800-talet. Märkt 10 kr, men i kassan tyckte man att den bara skulle kosta 5... De trodde förstås att det var ett tryckt mönster och gjord förra veckan. Inget kunde vara mer fel, nästan hela ytan är täckt av penselns verk, delvis i guld. Lite för prålig för min smak egentligen, men man vänjer sig och hantverket är gott.


Man vänjer så att ögonen börjar leta mera av samma slag. Två antika soppskedar låg tillsammans med dussinet nyproducerade blåvita. Så jag plockade russinet ur dussinet för 15 kr st. En liten samling i samlingen.


Oktagonal tekopp med fat från Kangxiperioden (1662–1722).
Under denna tid var röd-gröna dekorer populära.

En liten skål av den allra vanligaste modellen som finns i otaliga storlekar. Dekoren är också mycket vanlig under Qianlong, blommande buskpion, mudan, i den rosa färgskalan, famille rose. Den står på ett vackert skimrande skrin av björk med dekorativa sinkade hörn i form av s k laxstjärt. Ett skålfat framför har samma typ av dekor, men är från perioden för Yongzheng 1723-35. Den har tagit en sväng förbi Bluett & Sons, London, enligt etikett i botten. Firman var en institution i tre generationer, 1884-1988. Gustav VI Adolf var en regelbunden kund här.


Fem koppar som med nagg och sprickor och saknade fat gjorde att de klubbades för bara 100 kr. Trasigt porslin är det i princip ingen som uppskattar. Men jag gillar att bara HÅLLA i det och känna formen, studera den minutiösa målningen och tänka på de ca 250 år det är.


Oktagonalt skålfat med en ärrad skönhet.


Tallrikar, udda eller lika, finns det hur mycket som helst.


Tunnaste äggskalsporslin i en kopp som är lite högre än vanliga tekoppar. De högsmala kopparna är för den andra stora modedrycken på 1700-talet som var choklad. Inget kineserna drack förstås, men man exporterade gärna allt européerna efterfrågade. Dekoren är det ofta förekommande röda staketet, klippan och växterna som tillsammans blir en kinesisk trädgård.


Chokladkopp med en stor röd buskpion i botten. Fatet har tyvärr glasyrbortfall i sin röda pion.


Sent 1700-tal eller kanske tidigt 1800-tal? Den tunna meanderslingan som löper längs koppens kant är en klassisk detalj som kom på modet igen de sista decennierna på 1700-talet i Europa. Kanske tog några gustavianer små klunkar ur de här ovanligt stora kopparna som är nästan 11 cm vida.


Tekanna från tidigt 1800-tal. Den rakare empireformen har ändå 1700-talsdekor i form av "spridda blommor".


Liknande modell som dock har ett ej tillhörande lock. Målad i manganviolett, en vanlig dekorfärg.


Det märkliga handtaget med sina korsande band.


Fästet mot kannan är utformat som bladverk.


En mystisk kanna i rokoko-stil som dessvärre saknar sitt lock.


Handtaget är snett, den är gjord av två "halvor", celadon med famille rose, bomb-form och melon-delad... allt är bara för mycket!


Under hålen ser man skarven mellan de två delarna. Sådana här "brutala" hål gjorde man på 1700-talet, det ser ut som om man krossat sig fram.


1800-talet är inte lika roligt tycker jag. Elegansen finns inte i lika hög grad i dekorerna, men det varierar kraftigt. Den här sortens ljusgröna bottenfärg finns på tjocka tallrikar, skålar m m, men inte koppar och fat. Vältecknat och intressant med fjärilar och andra insekter, men inte lika roligt som 1700-talet.


Imari är den orange-blå dekoren som finns lika mycket i Japan som i Kina. Inte så kul eftersom den är ganska likartad. Den här skålen kom med på köpet med något annat och är mycket lagad på andra sidan. Så jag använder den i köket och har lök i den. Så kan man göra med det man inte är rädd om!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar